The Bizboost by G.Dionysiou

Blog

Συμβουλευτική Χρέους

Ως σύμβουλος στη συμβουλευτική χρέους, προσφέρω μια σειρά από εξειδικευμένες υπηρεσίες που αποσκοπούν στην υποστήριξη ατόμων και επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες και δυσκολεύονται να διαχειριστούν τα χρέη τους. Οι υπηρεσίες μου περιλαμβάνουν:

  1. Αξιολόγηση Οικονομικής Κατάστασης:
    • Διεξάγω λεπτομερή ανάλυση της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης του πελάτη, λαμβάνοντας υπόψη τα εισοδήματα, τα έξοδα, τις υποχρεώσεις και τα περιουσιακά στοιχεία.
    • Αναγνωρίζω τους κύριους παράγοντες που συμβάλλουν στα οικονομικά προβλήματα και εντοπίζω ευκαιρίες για βελτίωση.
  2. Δημιουργία Εξατομικευμένου Σχεδίου Δράσης:
    • Αναπτύσσω προσαρμοσμένα σχέδια αποπληρωμής χρεών που ταιριάζουν στις ανάγκες και τις δυνατότητες του πελάτη.
    • Παρέχω συμβουλές για την ενοποίηση δανείων, την αναδιάρθρωση χρεών και τη διαχείριση των πιστωτικών καρτών.
  3. Διαπραγμάτευση με Πιστωτές:
    • Ενεργώ ως ενδιάμεσος μεταξύ του πελάτη και των πιστωτών για να διαπραγματευτώ καλύτερους όρους αποπληρωμής, μείωση επιτοκίων και εξάλειψη επιπλέον χρεώσεων.
    • Διαχειρίζομαι τις επικοινωνίες με τους πιστωτές για να μειώσω την πίεση στον πελάτη.
  4. Εκπαίδευση στη Διαχείριση Οικονομικών:
    • Παρέχω εκπαίδευση και καθοδήγηση στη δημιουργία και διατήρηση ενός προϋπολογισμού.
    • Διδάσκω πρακτικές οικονομικής διαχείρισης που βοηθούν τον πελάτη να αποφεύγει παγίδες χρεών στο μέλλον.
  5. Συνεχής Υποστήριξη και Παρακολούθηση:
    • Προσφέρω συνεχή υποστήριξη και παρακολούθηση για να διασφαλίσω ότι το σχέδιο αποπληρωμής τηρείται και προσαρμόζεται ανάλογα με τις αλλαγές στην οικονομική κατάσταση του πελάτη.
    • Παρέχω τακτικές αναθεωρήσεις και αξιολογήσεις της προόδου για να επιτύχω τους στόχους αποπληρωμής.
  6. Συμβουλές για Καταστάσεις Χρεοκοπίας:
    • Αν η χρεοκοπία είναι αναπόφευκτη, καθοδηγώ τον πελάτη μέσα από τη διαδικασία, εξηγώντας τα βήματα και τις επιλογές που υπάρχουν.
    • Βοηθώ στην προετοιμασία των απαραίτητων εγγράφων και παρέχω υποστήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας.

Ως σύμβουλος στη συμβουλευτική χρέους, η αποστολή μου είναι να παρέχω ολοκληρωμένες και εξατομικευμένες λύσεις που βοηθούν τους πελάτες να ανακτήσουν τον έλεγχο των οικονομικών τους και να επιτύχουν μια υγιή οικονομική κατάσταση. Με επαγγελματισμό, εμπειρία και κατανόηση, στέκομαι δίπλα στους πελάτες μου για να τους υποστηρίξω σε κάθε βήμα της διαδικασίας.

Κώδικας Δεοντολογίας

Ρύθμιση οφειλών μέσω του Κώδικα Δεοντολογίας

Το θεσμικό πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας καθορίζεται από τον Νόμο 4224/2013, το άρθρο 39 του Ν. 4818/2021 και την σχετική απόφαση ΕΠΑΘ 195/1/29.7.2016 της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) και αποτελεί ένα θεσμοθετημένο πλαίσιο εξωδικαστικής επίλυσης από την 01.01.2015 και εφεξής. Με αυτόν θεσπίζονται οι γενικές αρχές συμπεριφοράς και υιοθετούνται βέλτιστες πρακτικές, οι οποίες έχουν ως στόχο την ενίσχυση του κλίματος εμπιστοσύνης, την αμοιβαία δέσμευση και την ανταλλαγή της αναγκαίας πληροφόρησης μεταξύ δανειολήπτη και ιδρύματος, προκειμένου κάθε πλευρά να είναι σε θέση να σταθμίσει τα οφέλη ή τις συνέπειες εναλλακτικών λύσεων εξυπηρέτησης (λύσεις ρύθμισης) ή οριστικού διακανονισμού (λύσεις οριστικής διευθέτησης) και λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, για κοινωνικά ευπαθείς ομάδες και για περιπτώσεις δανείων με πολλαπλούς πιστωτές.
Η εφαρμογή του Κώδικα δεν αναφέρεται σε συμβάσεις που έχουν καταγγελθεί πριν από την 01.01.2015.
Εάν τα μέρη εξαντλήσουν τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας, περιλαμβανομένης της διαδικασίας ενστάσεων, χωρίς να συμφωνήσουν τελικώς σε κοινά αποδεκτή λύση, αρμόδια είναι τα δικαστήρια, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται το δικαίωμα του δανειολήπτη να ζητήσει τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, όπως προβλέπεται στην παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 4224/2013.
Ο Κώδικας Δεοντολογίας ισχύει για όλους τους ενεχόμενους, πρωτοφειλέτες, συνοφειλέτες και εγγυητές (εφεξής δανειολήπτες), που έχουν Δανειακές Συμβάσεις για τα ακόλουθα προϊόντα:
• Καταναλωτικά δάνεια
• Στεγαστικά δάνεια
• Πιστωτικές κάρτες
• Δάνεια ατομικών επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών
• Δάνεια πολύ μικρών επιχειρήσεων, με μέσο όρο κύκλου εργασιών κατά τα τελευταία 3 φορολογικά έτη που δεν υπερβαίνει το ποσό του 1.000.000€.

Επίσης αφορά απαιτήσεις έναντι δανειολήπτη που υπερβαίνουν:
• Το ποσό των 1.000€, στην περίπτωση απαιτήσεων έναντι δανειοληπτών φυσικών προσώπων.
• Το ποσό των 5.000€, σε περιπτώσεις δανειοληπτών νομικών προσώπων – πολύ μικρών επιχειρήσεων.
Το ποσό αυτό υπολογίζεται ως το άθροισμα των οφειλών του δανειολήπτη προς το πιστωτικό ίδρυμα.

Οι λύσεις που παρέχει ο Κώδικας Δεοντολογίας μπορεί να είναι η προσωρινή ή η οριστική διευθέτηση των δανείων. Ως διευθέτηση δανείων νοείται μια λύση ρύθμισης οφειλών που δύναται να περιλαμβάνει για παράδειγμα την επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής του δανείου, τη μειωμένη δόση πληρωμής, την προσωρινή καταβολή μόνο τόκων, το διαχωρισμό της οφειλής, τη διαγραφή μέρους της συνολικής απαίτησης.
Το πιστωτικό ίδρυμα δεν υποχρεούται να ξεκινήσει, μπορεί να αναστείλει ή αναστέλλει τη Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων που έχει ήδη ξεκινήσει και χαρακτηρίζει τον αιτούντα ως μη επιλέξιμο :
1. Όταν ο δανειολήπτης έχει υποβάλει αίτηση για εξωδικαστική ρύθμιση οφειλής σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 8 του Ν.4738/2020 ή όταν το πιστωτικό ίδρυμα έχει κοινοποιήσει στον δανειολήπτη πρόσκληση για εξωδικαστική αναδιάρθρωση οφειλής σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του Ν.4738/2020 και για το χρονικό διάστημα έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας ως άκαρπης για οποιονδήποτε λόγο.
2. Όταν έχει υπογραφεί σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, η οποία δεν τελεί υπό την αίρεση συναίνεσης του Δημοσίου ή Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, και το πιστωτικό ίδρυμα είναι καταλαμβανόμενος πιστωτής (δηλαδή δεσμεύεται από σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών) ή παράγονται για το πιστωτικό ίδρυμα αποτελέσματα δυνάμει της παρ. 2 του άρθρου 5 του Ν.4738/2020.
3. Όταν ο δανειολήπτης ή το πιστωτικό ίδρυμα ή άλλος πιστωτής έχει υποβάλει αίτηση για επικύρωση συμφωνίας εξυγίανσης του δανειολήπτη και εφόσον επικυρωθεί ή συναφθεί σύμφωνα με το άρθρο 41 του Ν.4738/2020 ή την παρ. 5 του άρθρου 103 του Ν.3588/2007, όπως ορίζει η παρ. 1.α) του άρθρου 265 του Ν.4738/2020, και είναι δεσμευτική για το πιστωτικό ίδρυμα.
4. Όταν ο δανειολήπτης ή το πιστωτικό ίδρυμα ή άλλος πιστωτής έχει υποβάλει αίτηση για κήρυξη του δανειολήπτη σε πτώχευση και για το χρονικό διάστημα έως την τυχόν απόρριψή της.
5. Όταν ο δανειολήπτης έχει υποβάλει αίτηση για υπαγωγή σε διαδικασία του Ν.3588/2007, του Ν.3869/2010, του Ν.4605/2019 ή του Ν.4469/2017, η οποία εκκρεμεί, ή εκκρεμεί η έκδοση δικαστικής απόφασης ή η ίδια η διαδικασία, ή όταν ο δανειολήπτης έχει υπαχθεί στη διαδικασία του άρθρου 68 του Ν.4307/2014, η οποία εκκρεμεί.
6. Όταν συντρέχει η περίπτωση ε) της παρ. 3 του άρθρου 7 του Ν.4738/2020.
7. Όταν ο δανειολήπτης είναι νομικό πρόσωπο που έχει τεθεί σε εκκαθάριση.
8. Όταν υπάρχουν απαιτήσεις έναντι δανειολήπτη, κατά του οποίου τρίτοι πιστωτές έχουν κινήσει δικαστικές ενέργειες για την εξασφάλιση προς αυτούς χρεών.
Το πιστωτικό ίδρυμα υποχρεούται να εντάξει τον δανειολήπτη στο Στάδιο 3 (Αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων) της Διαδικασίας Επίλυσης Καθυστερήσεων, εφόσον αυτός προσέλθει και υποβάλει με δική του πρωτοβουλία την πληροφόρηση που απαιτεί ο Κώδικας Δεοντολογίας για την αξιολόγηση της ικανότητας αποπληρωμής των οφειλών του δανειολήπτη, εκτός εάν συντρέχει μία εκ των παραπάνω περιπτώσεων (1 έως 8).

Βήματα για τον δανειολήπτη

Σύμφωνα με το ανωτέρω θεσμικό πλαίσιο, ο δανειολήπτης καθώς και οι εγγυητές των οφειλών του, πρέπει να προβούν στα παρακάτω βήματα:

– Είσοδος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Κώδικα Δεοντολογίας και δημιουργία αίτησης (με χρήση κωδικών taxisnet) προς έναν μόνο χρηματοδοτικό φορέα ανά αίτηση.
– Εφόσον έχει προηγηθεί ενημέρωση της πλατφόρμας από το ίδρυμα για την επίδοση της “Ειδοποίησης”, ο αιτών μπορεί να ενημερωθεί από την σχετική επιλογή στο μενού για την ύπαρξη της ειδοποίησης. Σε περίπτωση που υπάρχουν νέες ειδοποιήσεις εμφανίζεται μια κόκκινη ένδειξη, που τις υποδεικνύει.
– Πραγματοποίηση άρσης τραπεζικού απορρήτου.
– Άντληση δεδομένων και συμπλήρωση στοιχείων που δεν υπάρχουν ήδη ηλεκτρονικά καταχωρημένα.
Η ορθή και πλήρης συμπλήρωση των στοιχείων της αίτησης (με πλήρη καταγραφή όλων των οικονομικών και άλλων στοιχείων, δηλαδή όλων των εσόδων / εισοδημάτων από όλες τις πηγές ακόμα και μελλοντικών εσόδων καθώς και όλων των εξόδων που απαιτούνται για τη διαβίωση όλων όσων διαμένουν στο ίδιο σπίτι), καθώς και η επισύναψη όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών, αποτελεί υποχρέωση και είναι προς όφελος του δανειολήπτη.
Αποτελεί ένα ιδιαιτέρως κρίσιμο σημείο διότι οποιοδήποτε ποσό χρημάτων περισσεύει (αφού καλυφθούν όλα τα έξοδα της οικογένειας), σημαίνει ότι θα πρέπει να δοθεί στο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα για την αποπληρωμή των δανείων.
Στην περίπτωση εταιρείας ή επιχειρηματικής δραστηριότητας, τότε θα πρέπει να κατατεθούν και όλα τα οικονομικά της στοιχεία όπως και ένα επιχειρηματικό σχέδιο (business plan) για την τεκμηρίωση των εσόδων – εξόδων και την οικονομική πορεία της επιχείρησης.
Σε περίπτωση ελλιπούς συμπλήρωσης των στοιχείων αυτών, τότε το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα δύναται να κατατάξει τον δανειολήπτη και εγγυητή στην κατηγορία του μη συνεργάσιμου δανειολήπτη. Αυτό σημαίνει ότι δεν συνεργάζεται για την παροχή των απαιτούμενων πληροφοριών, με σκοπό να διαπιστωθεί αν όντως έχει οικονομική αδυναμία ή αποτελεί στρατηγικό κακοπληρωτή. Μια τέτοια ανεπιθύμητη εξέλιξη θα δυσχεραίνει τη θέση του δανειολήπτη, καθώς θα διακόψει την διαδικασία ένταξής του στον Κώδικα Δεοντολογίας.
Προς αποφυγή μίας τέτοιας δυσάρεστης για τον δανειολήπτη κατάστασης θα πρέπει να είναι συνεργάσιμος. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δίνονται στο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα όλες οι σχετικές πληροφορίες χωρίς αυτό να μεταφράζεται σε υποχρέωση αποδοχής σε καθετί που ζητά το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, αφού αρκετά θέματα αποτελούν σημείο διαπραγμάτευσης μεταξύ πιστωτή και δανειολήπτη.
– Υποβολή οριστικής αίτησης.
– Αξιολόγηση της αίτησης από το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.
– Μετά την ανωτέρω αξιολόγηση κάθε ίδρυμα παρέχει, χωρίς αυτό να θεωρείται νέα υπηρεσία προς τον δανειολήπτη (εδάφιο τρίτο και τέταρτο της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4224/2013) που θεωρείται συνεργάσιμος, πρόταση μιας ή περισσότερων εναλλακτικών λύσεων ρύθμισης και, αν καμία εξ αυτών δεν συμφωνηθεί, λύση/εις οριστικής διευθέτησης.

– Αξιολόγηση της ανωτέρω πρότασης ρύθμισης από τον δανειολήπτη ο οποίος επιλέγει αν θα την αποδεχτεί ή αν θα την απορρίψει ή αν θα προτείνει εναλλακτική αντιπρόταση εντός δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών.

– Εφόσον ο αιτών έχει επιλέξει να κάνει αντιπρόταση, το Ίδρυμα οφείλει να την αξιολογήσει εντός ενός μήνα από την παραλαβή της και
(α) είτε να συναινέσει με την αντιπρόταση
(β) είτε να απαντήσει με «γραπτή επικοινωνία» ότι την απορρίπτει και ότι παραμένει ενεργή η αρχική του πρόταση, με τη βασική σχετική τεκμηρίωση
(γ) είτε να υποβάλει νέα πρόταση, η οποία είναι η τελική.

Σε κάθε περίπτωση, το Ίδρυμα θα πρέπει να υποβάλει τελική πρόταση στην οποία να επισημαίνει αν αυτή περιλαμβάνει αποδοχή της αντιπρότασης του αιτούντα, διατήρηση της αρχικής πρότασης ή νέα πρόταση σε απάντηση της αντιπρότασης του αιτούντα.

Για να καθοριστεί η λύση ρύθμισης, εξετάζονται τα διαθέσιμα εισοδήματα (δηλ. έσοδα μείον (-) εύλογες δαπάνες διαβίωσης), καθώς και η περιουσία του δανειολήπτη όπως επίσης και όσων συνδέονται μαζί του π.χ. σύζυγος, εξαρτώμενα ενήλικα μέλη και η περιουσία των συνοφειλετών και εγγυητών του.

Τα όρια των ευλόγων δαπανών διαβίωσης, δηλ. των αποδεκτών εξόδων της οικογένειας, έχουν καθοριστεί από την ΕΛΣΤΑΤ. Οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξάνονται σε ειδικές / έκτακτες περιπτώσεις (π.χ. ασθένεια, αναπηρία κλπ).

Η ρύθμιση οφειλών επιτυγχάνεται, μέσω διαπραγμάτευσης μεταξύ πιστωτή και δανειολήπτη. Η τράπεζα ή ο διαχειριστής δανείου δεν είναι δυνατό να λάβει από όλους τους ανωτέρω εμπλεκόμενους χρήματα που είναι λιγότερα από την αξία ρευστοποίησης όλων των περιουσιακών στοιχείων τους.

Τύποι λύσεων
Τα ιδρύματα μπορούν να αναρτήσουν στην Πλατφόρμα κατά την αρχική και την τελική πρότασή τους διάφορους τύπους λύσεων ή συνδυασμό αυτών. Οι τύποι αυτοί είναι προκαθορισμένοι και μπορεί να προταθεί η ταυτόχρονη εφαρμογή παραπάνω από ενός τύπου λύσης προς τον αιτούντα. Οι τύποι αυτοί είναι:
Τμήμα Ι – Τύποι βραχυπρόθεσμων ρυθμίσεων
Ως βραχυπρόθεσμοι τύποι ρυθμίσεων θεωρούνται οι τύποι ρύθμισης με διάρκεια έως και δύο έτη που αφορούν σε περιπτώσεις όπου οι δυσκολίες αποπληρωμής κρίνονται, βάσιμα, προσωρινές.
(α) Κεφαλαιοποίηση Ληξιπρόθεσμων Οφειλών : H κεφαλαιοποίηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και η αναπροσαρμογή του προγράμματος αποπληρωμής του οφειλόμενου υπολοίπου.
(β) Τακτοποίηση Ληξιπρόθεσμων Οφειλών : Συμφωνία αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών με προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα.
(γ) Μειωμένη Δόση Μεγαλύτερη των Οφειλόμενων Τόκων : Μείωση της τοκοχρεωλυτικής δόσης αποπληρωμής σε επίπεδο που υπερβαίνει αυτό που αντιστοιχεί σε αποπληρωμή μόνο τόκων για καθορισμένη βραχυπρόθεσμη περίοδο.
(δ) Καταβολή μόνο Τόκων : Κατά τη διάρκεια καθορισμένης βραχυπρόθεσμης περιόδου καταβάλλονται μόνο τόκοι.
(ε) Μειωμένη Δόση Μικρότερη των Οφειλόμενων Τόκων : Μείωση της τοκοχρεωλυτικής δόσης αποπληρωμής σε επίπεδο μικρότερο από αυτό που αντιστοιχεί σε αποπληρωμή μόνο τόκων για καθορισμένη βραχυπρόθεσμη περίοδο. Οι ανεξόφλητοι τόκοι κεφαλαιοποιούνται ή διευθετούνται.
(στ) Περίοδος Χάριτος : Αναστολή πληρωμών για προκαθορισμένη περίοδο. Οι τόκοι κεφαλαιοποιούνται ή διευθετούνται.
Τμήμα II – Τύποι μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων
Κατατάσσονται οι τύποι ρύθμισης με διάρκεια μεγαλύτερη των δύο (2) ετών, με στόχο τη μείωση της τοκοχρεωλυτικής δόσης ή/και της δανειακής επιβάρυνσης, λαμβάνοντας υπόψη συντηρητικές παραδοχές για την εκτιμώμενη μελλοντική ικανότητα αποπληρωμής του δανειολήπτη μέχρι τη λήξη του προγράμματος αποπληρωμής.
(α) Μείωση Επιτοκίου : Μείωση του επιτοκίου ή του επιτοκιακού περιθωρίου.
(β) Παράταση Διάρκειας : Επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής του δανείου (δηλαδή μετάθεση της συμβατικής ημερομηνίας καταβολής της τελευταίας δόσης του δανείου για περισσότερα από δύο έτη).
(γ) Διαχωρισμός Οφειλής : Διαχωρισμός της οφειλής του δανειολήπτη σε δύο τμήματα :
i) το τμήμα του δανείου, το οποίο ο δανειολήπτης εκτιμάται ότι μπορεί να αποπληρώνει, με βάση την υφιστάμενη και την εκτιμώμενη μελλοντική ικανότητα αποπληρωμής του, και
ii) το υπόλοιπο τμήμα του δανείου, το οποίο τακτοποιείται μεταγενέστερα, με ρευστοποίηση περιουσίας ή άλλου είδους διευθέτηση, η οποία συμφωνείται εξ αρχής από τα δύο μέρη.
(δ) Μερική Διαγραφή Οφειλής : Οριστική διαγραφή μέρους της συνολικής απαίτησης του ιδρύματος, ώστε η εναπομένουσα οφειλή να διαμορφωθεί σε ύψος που εκτιμάται ότι είναι δυνατό να εξυπηρετηθεί ομαλά.
(ε) Λειτουργική Αναδιάρθρωση Επιχείρησης : Αναδιοργάνωση της επιχείρησης, ώστε να καταστεί βιώσιμη και ικανή για την ομαλή εξυπηρέτηση των οφειλών της. Η αναδιοργάνωση μπορεί να περιλαμβάνει ενέργειες όπως η αλλαγή διοίκησης, η πώληση περιουσιακών στοιχείων, ο περιορισμός του κόστους, ο εταιρικός μετασχηματισμός, η ανανέωση πιστωτικών ορίων ή/και η παροχή νέων δανείων.
(στ) Συμφωνία Ανταλλαγής Χρέους με Μετοχικό Κεφάλαιο : Μετατροπή μέρους της οφειλής σε μετοχικό κεφάλαιο, ώστε η εναπομένουσα οφειλή να διαμορφωθεί σε ύψος που εκτιμάται ότι είναι δυνατό να εξυπηρετηθεί ομαλά.
Τμήμα III – Λύσεις Οριστικής Διευθέτησης
Ως λύση οριστικής διευθέτησης ορίζεται οποιαδήποτε μεταβολή του είδους της συμβατικής σχέσης μεταξύ ιδρύματος και δανειολήπτη ή ο τερματισμός αυτής, με στόχο την οριστική τακτοποίηση της απαίτησης του ιδρύματος έναντι του δανειολήπτη. Η λύση αυτή μπορεί να συνδυάζεται με παράδοση (εθελοντική) στο ίδρυμα των πραγμάτων επί των οποίων έχει συσταθεί εμπράγματη ασφάλεια προς μείωση του συνόλου της απαίτησης ή ακόμα και με οικειοθελή εκποίηση των πραγμάτων επί των οποίων έχει συσταθεί εμπράγματη ασφάλεια προς τακτοποίηση της απαίτησης. Παρατίθενται ενδεικτικά λύσεις που προσφέρονται στο πλαίσιο των διεθνών πρακτικών, η υιοθέτηση εκάστης εξ αυτών, όμως, τελεί υπό την επιφύλαξη των σχετικών προβλέψεων του ελληνικού δικαίου:
(α) Λοιπές Εξωδικαστικές Ενέργειες : Οι εξωδικαστικές ενέργειες που δεν εμπίπτουν σε κάποια από τις παρακάτω κατηγορίες.
(β) Εθελοντική Παράδοση Ενυπόθηκου Ακινήτου : O δανειολήπτης, ο οποίος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στους όρους αποπληρωμής ενυπόθηκου δανείου, παραχωρεί οικειοθελώς (δηλαδή χωρίς να απαιτηθεί η προσφυγή σε δικαστικές ενέργειες από πλευράς του ιδρύματος) την κυριότητα του υπέγγυου ακινήτου στο ίδρυμα. Στη σχετική συμφωνία διατυπώνεται σαφώς ο τρόπος διευθέτησης του τυχόν υπολοίπου. Η εν λόγω λύση μπορεί να αφορά οικιστικό ακίνητο ή επαγγελματική στέγη.
(γ) Μετατροπή σε Ενοικίαση/Χρηματοδοτική Μίσθωση : O δανειολήπτης μεταβιβάζει την κυριότητα του ακινήτου στο ίδρυμα υπογράφοντας σύμβαση ενοικίασης/χρηματοδοτικής μίσθωσης, η οποία του εξασφαλίζει τη δυνατότητα μίσθωσης του ακινήτου για ορισμένη ελάχιστη χρονική περίοδο. Η εν λόγω λύση μπορεί να αφορά οικιστικό ακίνητο ή επαγγελματική στέγη.
(δ)Εθελοντική Εκποίηση Ενυπόθηκου Ακινήτου : O δανειολήπτης προβαίνει οικειοθελώς σε πώληση του υπέγγυου ακινήτου σε τρίτο με τη σύμφωνη γνώμη του ιδρύματος. Στην περίπτωση που το τίμημα της πώλησης υπολείπεται του συνόλου της οφειλής, το ίδρυμα προβαίνει σε διαγραφή της εναπομένουσας οφειλής. Η εν λόγω λύση μπορεί να αφορά οικιστικό ακίνητο ή επαγγελματική στέγη.
(ε) Διακανονισμός Απαιτήσεων : Εξωδικαστική συμφωνία κατά την οποία το ίδρυμα λαμβάνει είτε εφάπαξ καταβολή σε μετρητά (ή ισοδύναμα μετρητών) είτε σειρά προκαθορισμένων τμηματικών καταβολών. Στο πλαίσιο του διακανονισμού το ίδρυμα ενδέχεται να προβαίνει σε μερική διαγραφή της απαίτησης.
(στ) Υπερθεματιστής σε πλειστηριασμό : Το ίδρυμα υπερθεματίζει στον πλειστηριασμό αποκτώντας την κυριότητα του ενυπόθηκου ακινήτου ή άλλης εμπράγματης εξασφάλισης στο πλαίσιο ευρύτερης συμφωνίας οριστικής διευθέτησης της οφειλής με τη συναίνεση του δανειολήπτη.
(ζ) Ολική Διαγραφή Οφειλής : To ίδρυμα αποφασίζει τη διαγραφή του συνόλου της οφειλής εφόσον δεν υπάρχουν ρευστοποιήσιμα στοιχεία και δεν αναμένεται περαιτέρω ανάκτηση.
Διατήρηση Υπάρχουσας Υλοποίησης
Χρησιμοποιείται στην περίπτωση που το Ίδρυμα δεν υποβάλει νέα πρόταση και παραμένει στην υπάρχουσα υλοποίηση.
Οι παραπάνω τύποι λύσεων χρησιμοποιούνται και στην τελική πρόταση του ιδρύματος.
Διαδικασία εξέτασης ενστάσεων (Δ.Ε.Ε.)» (εξωσυστημική διαδικασία)
Ένας δανειολήπτης που έχει κατηγοριοποιηθεί ως μη συνεργάσιμος, έχει τη δυνατότητα να προσφύγει στη Δ.Ε.Ε. για να υποβάλει ένσταση επί της διαδικασίας που οδήγησε στον χαρακτηρισμό του ως μη συνεργάσιμο. Η προσφυγή μπορεί να γίνεται μία φορά κάθε φορά εφαρμογής της Διαδικασίας Επίλυσης Καθυστερήσεων (Δ.Ε.Κ.). Εφόσον ο αιτών προβεί σε ένσταση η οποία γίνει δεκτή, το Ίδρυμα θα μπορεί μέσα από το περιβάλλον της Πλατφόρμας, να επαναφέρει την αίτηση στο στάδιο που θα επιλέξει. Από το στάδιο αυτό και έπειτα η διαδικασία συνεχίζεται όπως περιγράφεται παραπάνω.

Ο δανειολήπτης χαρακτηρίζεται μη συνεργάσιμος όταν:
• Δεν παρέχει πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας στο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ή σε όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό του (π.χ. αριθμό σταθερού ή κινητού τηλεφώνου, αριθμό φαξ, email, διεύθυνση κατοικίας και εργασίας).
• Δεν είναι διαθέσιμος σε επικοινωνία με το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ή με όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό αυτού, και δεν ανταποκρίνεται με ειλικρίνεια και σαφήνεια σε κλήσεις και επιστολές του Χ.Ι. ή όποιου ενεργεί νομίμως για λογαριασμό του, αυτοπροσώπως είτε δια του αντικλήτου του, με κάθε πρόσφορο τρόπο, εντός 15 εργάσιμων ημερών.
• Δεν προβαίνει, αυτοπροσώπως είτε δια του αντικλήτου του, σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών προς το Χ.Ι. ή όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό του, αναφορικά με την τρέχουσα οικονομική του κατάσταση, εντός 15 εργασίμων ημερών από την ημέρα μεταβολής της ή εντός 15 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που θα ζητηθούν ανάλογες πληροφορίες από το Χ.Ι. ή όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό του.
• Δεν προβαίνει, αυτοπροσώπως είτε δια του αντικλήτου του, σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών προς το Χ.Ι. ή όποιον ενεργεί για λογαριασμό του, οι οποίες θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη μελλοντική οικονομική του κατάσταση, εντός 15 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που θα περιέλθουν σε γνώση του, όπως πλήρωση προϋποθέσεων λήψης επιδόματος, εμφάνιση νέων περιουσιακών στοιχείων που θα περιέλθουν στην κυριότητά του (π.χ. κληρονομιά), απώλεια κυριότητας περιουσιακών στοιχείων, ανακοινώσεις απόλυσης, καταγγελίες μισθώσεων, εξαγορά ασφαλιστικών προϊόντων, κέρδη οποιασδήποτε μορφής κ.ά.
• Δεν συνεργάζεται με το Χ.Ι. με σκοπό τη διερεύνηση εναλλακτικής πρότασης για ρύθμιση με το Χ.Ι. ή όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό του, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Δεοντολογίας του Ν.4224/2013.
Σε περίπτωση που χαρακτηριστεί ο δανειολήπτης μη συνεργάσιμος και εφόσον είναι φυσικό πρόσωπο του οποίου διακυβεύεται ο εκπλειστηριασμός της μοναδικής κατοικίας του, ενημερώνεται από το Χ.Ι. εγγράφως ή ηλεκτρονικά εφόσον έχει συμφωνηθεί, εντός 15 ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία χαρακτηρισμού του.
Για νομικά πρόσωπα-πολύ μικρές επιχειρήσεις η ενημέρωση για τον χαρακτηρισμό του δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου πραγματοποιείται κατά τον χρόνο καταγγελίας της σύμβασης ή νωρίτερα.
Οι νομικές συνέπειες και επιπτώσεις του χαρακτηρισμού ενός δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου είναι η δρομολόγηση από το Χ.Ι. των νόμιμων ενεργειών για την ικανοποίηση των απαιτήσεών του, π.χ.: καταγγελία, έκδοση διαταγής πληρωμής, λήψη ασφαλιστικών μέτρων, αναγκαστική κατάσχεση της κινητής ή ακίνητης περιουσίας, συμπεριλαμβανομένου του ακινήτου που αποτελεί τη μοναδική κατοικία του δανειολήπτη, καθώς επίσης και των απαιτήσεων κατά τρίτων, εκποίηση τυχόν εξασφαλίσεων που έχουν παρασχεθεί από εγγυητές και τρίτα πρόσωπα.
Επίσης, υπάρχει ο κίνδυνος αποκλεισμού από ειδικές ευεργετικές διατάξεις της νομοθεσίας, καθώς και από πιθανά πλεονεκτήματα που ο δανειολήπτης θα μπορούσε να έχει εάν συνεργαζόταν με την τράπεζα για την εξεύρεση κατάλληλης λύσης.

Εξωδικαστικός Μηχανισμός (240 – 480) δόσεις

ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ (240 – 420 δόσεις)

Ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών αποτελεί μία ολιστική και βιώσιμη λύση για ιδιώτες, επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς και για νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που δεν επιδιώκουν οικονομικό σκοπό αλλά ασκούν οικονομική δραστηριότητα, για τη συνολική ρύθμιση των οφειλών τους προς το Δημόσιο, Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τράπεζες και servicers. Παράλληλα, παρέχει τη δυνατότητα ρύθμισης οφειλών και υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση.

Μέσω του Μηχανισμού οι οφειλέτες έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίζουν το σύνολο των χρεών τους εξασφαλίζοντας μία αυτοματοποιημένη λύση και αποφεύγοντας τις δικαστικές διαδικασίες.
Mε τις πρόσφατες βελτιωτικές παρεμβάσεις, οι οφειλέτες που εντάσσονται στον μηχανισμό επωφελούνται:
• Μείωσης έως και 28% των οφειλών για το σύνολο των οφειλετών και για δάνεια που καλύπτονται από εμπράγματη ασφάλεια με βελτίωση του σχετικού αλγορίθμου.
• 3% σταθερού επιτοκίου για 3 έτη για όλες τις ρυθμίσεις (Δημόσιο, τράπεζες και servicers).

Επιπρόσθετα, ειδικά για τους ευάλωτους οφειλέτες το νέο πλαίσιο ορίζει ως αυτόματη και υποχρεωτική την αποδοχή από τράπεζες και Δημόσιο της πρότασης αναδιάρθρωσης του χρέους τους εφόσον έχει εκδοθεί η Βεβαίωση Ευάλωτου Οφειλέτη μέσω της ιστοσελίδας:
https://www.gov.gr/ipiresies/periousia-kai-phorologia/diakheirise-opheilon/bebaiose-eualotou-opheilete

O δανειολήπτης διατηρεί το δικαίωμα να απορρίψει την πρόταση ενώ οι τράπεζες και οι servicers, σε περίπτωση διαφωνίας, θα πρέπει να προσφεύγουν δικαστικά (αναλαμβάνοντας και το κόστος της διαδικασίας) για να αμφισβητήσουν την πρόταση, εάν διαθέτουν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο ευάλωτος δεν είναι πραγματικά ευάλωτος.
Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών:
https://www.gov.gr/ipiresies/periousia-kai-phorologia/diakheirise-opheilon/exodikastikos-mekhanismos-ruthmises-opheilon χρησιμοποιώντας τους κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet.

Όφελος ένταξης στον Μηχανισμό
• Αναστολή των μέτρων ατομικής και συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης κατά του οφειλέτη (πχ πλειστηριασμοί και κατασχέσεις) εφόσον τηρείται η ρύθμιση.
• Έκδοση αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας.
• Ρύθμιση των δανείων που έχουν εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
• Έως 240 δόσεις για αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και έως 420 δόσεις προς χρηματοπιστωτικούς φορείς.
• Δυνατότητα διαγραφής βασικής οφειλής, τόκων, προστίμων & προσαυξήσεων.
• Μερική διαγραφή χρέους ενώ αποφεύγεται η προσφυγή σε δικαστικές λύσεις. Προϋπόθεση είναι η απόδειξη πραγματικής οικονομικής αδυναμίας από την πλευρά του οφειλέτη, των συνοφειλετών καθώς και των εγγυητών.
Δικαίωμα υπαγωγής στον Μηχανισμό
Δικαίωμα υποβολής αίτησης έχουν όλοι οι οφειλέτες (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με ποσό οφειλών που υπερβαίνει τα 10.000 ευρώ για ληξιπρόθεσμες, ενήμερες ή εξυπηρετούμενες οφειλές, εάν αποδεικνύεται επιδείνωση της οικονομικής κατάστασής τους κατά ποσοστό τουλάχιστον 20%. Επίσης, στη ρύθμιση μπορούν να περιληφθούν οφειλές προς το Δημόσιο και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης , που έχουν βεβαιωθεί σε βάρος επιχειρήσεων που είναι σε λύση ή εκκαθάριση ή έχουν παύσει να υφίστανται με αίτηση του τρίτου προσώπου που έχει εις ολόκληρον ευθύνη με την επιχείρηση αυτή.

Υπογραμμίζεται πως έχει αρθεί ο περιορισμός που ίσχυε στο παρελθόν για το 90% οφειλών σε έναν μόνο φορέα.
Δεν επιτρέπεται η υπαγωγή:
• Σε όσους έχουν ήδη υποβάλει αίτηση στο δικαστήριο για επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης ή αίτηση για την κήρυξή τους σε πτώχευση ή για υπαγωγή στην πτωχευτική διαδικασία του ν.3588/2007 ή αίτηση υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών του ν.4469/2017 ή αίτηση υπερχρεωμένων του ν.3869/2010 ή αίτηση για την προστασία της κύριας κατοικίας του ν.4605/2019. Στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να υπάρξει πρώτα παραίτηση από αυτές τις διαδικασίες πριν την υποβολή της ένταξης στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό του ν.4738/2020.
• Για εκείνους που έχουν υπαχθεί σε μία από τις ως άνω διαδικασίες ή στον ν.4307/2014 ή εκκρεμεί η έκδοση δικαστικής απόφασης για την υπαγωγή τους στις διαδικασίες αυτές ή δεν έχουν παρέλθει τουλάχιστον 15 μήνες από την απόφαση υπαγωγής.
• Όταν δεν έχουν ακόμη παρέλθει 12 μήνες από την ολοκλήρωση προηγούμενης διαδικασίας Εξωδικαστικού Μηχανισμού.
• Σε περίπτωση που ο αιτών είναι νομικό πρόσωπο, ο διευθύνων σύμβουλος, διαχειριστής ή εταίρος, έχει καταδικαστεί με αμετάκλητη απόφαση για ορισμένα αδικήματα (ιδίως φοροδιαφυγή, ξέπλυμα, υπεξαίρεση, απάτη, καταδολίευση δανειστών κλπ) σε βαθμό κακουργήματος (εκτός εάν πρόκειται για το αδίκημα της απάτης σε βάρος του Δημοσίου ή Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, οπότε αρκεί η καταδίκη σε βαθμό πλημμελήματος). Ειδικά για τους διευθύνοντες συμβούλους, διαχειριστές, εταίρους των νομικών προσώπων πρέπει το αδίκημα να έχει τελεστεί κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους.

Διαγραφή χρέους και καθορισμός δόσεων
Η πρόταση ρύθμισης των οφειλών προκύπτει αυτοματοποιημένα βάσει του ειδικού αλγορίθμου της πλατφόρμας και λαμβάνει υπόψη την αξία της περιουσίας και του διαθέσιμου εισοδήματος, μετά την κάλυψη των εύλογων και ανελαστικών δαπανών, τόσο του οφειλέτη όσο και των συνοφειλετών – εγγυητών του, εφόσον έχουν κάνει άρση απορρήτου και στη συνέχεια έχουν ολοκληρώσει τις ενέργειες που προβλέπονται.
• Με την πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση ο αλγόριθμος για δάνεια με εμπράγματη εξασφάλιση βελτιώθηκε σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς, στις περιπτώσεις όπου το ποσό ανάκτησης υπολογίζεται βάσει της αξίας ρευστοποίησης της περιουσίας.

Στο πλαίσιο του Μηχανισμού προβλέπεται η μερική διαγραφή:
• Έως 75% επί της βασικής οφειλής προς το Δημόσιο,
• έως 85% επί των προσαυξήσεων των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς ΑΑΔΕ και e-ΕΦΚΑ
• έως 95% επί των προστίμων της ΑΑΔΕ
• Έως 80% επί της βασικής οφειλής, καθώς και έως 100% επί των τόκων προς τις τράπεζες και τους διαχειριστές δανείων.
Σημειώνεται ότι για τις περιπτώσεις των μη ευάλωτων για τους οποίους έχει εκδοθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού τίθεται όριο, μέχρι 10% επί της οφειλής, στο ύψος της προκαταβολής που μπορούν να ζητούν οι πιστωτές προκειμένου να συναινέσουν σε ρύθμιση και να ανασταλεί έτσι ο πλειστηριασμός.
Ακολούθως, το μακροχρόνιο πλάνο αποπληρωμής διαμορφώνεται ως εξής:
• Έως 240 δόσεις για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης
• τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια προς τις τράπεζες και servicers δύναται να ρυθμιστούν σε έως:
α) 420 δόσεις για οφειλές φυσικών προσώπων που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια,
β) 240 δόσεις για oοφειλές φυσικών προσώπων που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια και για οφειλές νομικών προσώπων που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια,
γ) 180 δόσεις για οφειλές νομικών προσώπων που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια
Διαδικασία
Η αίτηση αξιολογείται από τους χρηματοδοτικούς φορείς που υποβάλλουν, μέσω της πλατφόρμας, πρόταση αναδιάρθρωσης των οφειλών. Εάν ο οφειλέτης συναινέσει η σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών είναι δεσμευτική για όλους τους πιστωτές. Η ρύθμιση των οφειλών ολοκληρώνεται με την καταβολή του συνόλου των δόσεων σε κάθε πιστωτή. Σημειώνεται ότι αν ο οφειλέτης καθυστερήσει 3 δόσεις ή το 3%, του συνολικά οφειλομένου ποσού σύμφωνα με τη ρύθμιση κάθε πιστωτής μπορεί να καταγγείλει τη ρύθμιση με αποτέλεσμα την απώλεια της ρύθμισης ως προς τον συγκεκριμένο πιστωτή η οποία συνεπάγεται την αναβίωση των απαιτήσεων πριν τη σύμβαση αναδιάρθρωσης, αφαιρουμένων ποσών που τυχόν καταβλήθηκαν στο πλαίσιο της ρύθμισης. Οι απαιτήσεις αυτές καθίστανται ληξιπρόθεσμες και άμεσα απαιτητές.

Για ποια θέματα επιτρέπεται ή/και συνηθίζεται περισσότερο η προσφυγή σε διαμεσολάβηση;

Στη διαδικασία της διαμεσολάβησης μπορούν να υπαχθούν αστικές και εμπορικές διαφορές, εθνικού ή διασυνοριακού χαρακτήρα, υφιστάμενες ή μέλλουσες, εφόσον τα μέρη έχουν την εξουσία να διαθέτουν το αντικείμενο της διαφοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις του ουσιαστικού δικαίου.

Επίσης, επί ποινή απαραδέκτου της συζήτησης του ενδίκου βοηθήματος, υπάγονται στη διαδικασία της διαμεσολάβησης οι παρακάτω ιδιωτικές διαφορές : α) Οι διαφορές ανάμεσα στους ιδιοκτήτες ορόφων ή διαμερισμάτων από τη σχέση οροφοκτησίας, οι διαφορές από τη λειτουργία απλής και σύνθετης κάθετης ιδιοκτησίας, οι διαφορές αφενός ανάμεσα στους διαχειριστές ιδιοκτησίας κατ` ορόφους και κάθετης ιδιοκτησίας και αφετέρου στους ιδιοκτήτες ορόφων, διαμερισμάτων και κάθετων ιδιοκτησιών, καθώς επίσης και διαφορές που εμπίπτουν στο ρυθμιστικό πεδίο των άρθρων 1003 έως 1031 του ΑΚ. β) Οι διαφορές που αφορούν απαιτήσεις αποζημίωσης οποιασδήποτε μορφής για ζημίες από αυτοκίνητο, ανάμεσα στους δικαιούχους ή τους διαδόχους τους και εκείνους που έχουν υποχρέωση για αποζημίωση ή τους διαδόχους τους, όπως και απαιτήσεις από σύμβαση ασφάλισης αυτοκινήτου, ανάμεσα στις ασφαλιστικές εταιρείες και τους ασφαλισμένους ή τους διαδόχους τους, εκτός αν από το ζημιογόνο συμβάν επήλθε θάνατος ή σωματική βλάβη. γ) Οι διαφορές από αμοιβές του άρθρου 622Α του ΚΠολΔ. δ) Οι οικογενειακές διαφορές, εκτός από αυτές της παραγράφου 1 περιπτώσεις α`, β` και γ` και της παραγράφου 2 του άρθρου 592 ΚΠολΔ. ε) Οι διαφορές που αφορούν σε απαιτήσεις αποζημίωσης ασθενών ή των οικείων τους σε βάρος ιατρών, οι οποίες ανακύπτουν κατά την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας των τελευταίων. στ) Οι διαφορές που δημιουργούνται από την προσβολή εμπορικών σημάτων, διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, βιομηχανικών σχεδίων ή υποδειγμάτων. ζ) Οι διαφορές από χρηματιστηριακές συμβάσεις.

  • στον τομέα του εργατικού δικαίου και στο πλαίσιο επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών, σύμφωνα με όσα αναφέρονται αμέσως ανωτέρω.
  • όταν πρόκειται για θύμα ενδοοικογενειακής βίας, (ν. 3500/2006).
  • για συγκεκριμένα αδικήματα, σύμφωνα με το ν.3904/2010

Πηγή: European e-justice

Επιχειρηματικότητα: τι χρειάζεται να ξέρεις αν έχεις ή θέλεις να ανοίξεις μικρομεσαία επιχείρηση

Η επιχειρηματικότητα σήμερα, παρά τις όποιες προκλήσεις, είναι ένας τομέας που μπορεί να προσφέρει μεγάλη ικανοποίηση και σημαντικές ανταμοιβές. Από το να βλέπεις την ιδέα σου να γίνεται πραγματικότητα και το όραμά σου αναπτύσσεται μπροστά σου, μέχρι να χτίζεις κάτι για τον εαυτό σου και να έχεις τον έλεγχό του, κάθε απόφαση που παίρνεις έχει πολύ μεγάλη αξία. Είτε, λοιπόν, έχεις τη δική σου επιχείρηση, είτε σκέφτεσαι να ξεκινήσεις κάτι δικό σου, υπάρχουν ορισμένες βασικές γνώσεις που θα σε βοηθήσουν να τη δεις να μεγαλώνει.

Επιχειρηματικότητα και καινοτομία: οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα σε αριθμούς

Η πλειονότητα των επιχειρήσεων στη χώρα μας είναι μικρομεσαίες: επιχειρήσεις που έχουν λιγότερους από 250 εργαζόμενους, ετήσιο κύκλο εργασιών λιγότερο από €50 εκ. και σύνολο ετήσιο ισολογισμό λιγότερο από €43 εκ..

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το 2020, το 95% από το σύνολο των ενεργών επιχειρήσεων απασχολούν από 0-9 εργαζόμενους, είναι δηλαδή ατομικές ή πολύ μικρές επιχειρήσεις. Πιο συγκεκριμένα:

  • Ο αριθμός των ενεργών επιχειρήσεων ανήλθε σε 1.012.019, από 984.001 το 2019
  • 6 στις 10 από αυτές τις επιχειρήσεις (595.378) δεν απασχολούν κανέναν εργαζόμενο (ατομικές)
  • 321.156 επιχειρήσεις απασχολούν 1-4 εργαζομένους
  • 49.340 επιχειρήσεις απασχολούν από 5-9 εργαζομένους
  • Το 54% των ενεργών επιχειρήσεων δραστηριοποιείται στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο (259.186), στις υπηρεσίες εστίασης και καταλυμάτων (126.025) και σε επαγγελματικές και τεχνικές δραστηριότητες (159.602)

Ανοίγω δική μου επιχείρηση: τι χρειάζεται να ξέρω;

Σήμερα η επιχειρηματικότητα μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Από μια επιχείρηση που την τρέχεις από το σπίτι, με μόνο σου εξοπλισμό έναν υπολογιστή, μέχρι να έχεις ένα χώρο, εργαζόμενους και εμπόρευμα να διαχειριστείς. Υπάρχουν μοντέλα επιχειρηματικότητας που σου επιτρέπουν να ασχολείσαι με την επιχείρησή σου στον ελεύθερο χρόνο σου, ενώ κρατάς και την κανονική σου δουλειά παράλληλα.

Ανεξάρτητα από τη μορφή που θα πάρει το δικό σου επιχειρηματικό όραμα, παρακάτω μοιραζόμαστε μαζί σου μερικές συμβουλές και tips που μπορεί να σε βοηθήσουν καθώς σχεδιάζεις την ανάπτυξη της επιχείρησής σου.

Τα χαρακτηριστικά ενός επιχειρηματία

Υπάρχουν στοιχεία της προσωπικότητας που ενισχύουν την επιχειρηματικότητα, τα οποία καταγράφηκαν σε μια έρευνα του καθηγητή William E. Jennings. Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, τα χαρακτηριστικά ενός επιχειρηματία είναι:

1. Επιμονή

2. Επιθυμία και διάθεση για ανάληψη πρωτοβουλιών

3. Ανταγωνιστικότητα

4. Αυτοδυναμία

5. Έντονη ανάγκη για επίτευξη

6. Αυτοπεποίθηση

7. Καλή σωματική υγεία

Αξιολογώντας τη δική σου προσωπικότητα, ποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά αναγνωρίζεις στον εαυτό σου και ποια πιστεύεις ότι θα μπορούσες να εξασκήσεις περισσότερο;

Η οικονομική διαχείριση έχει μεγάλη αξία

Η οικονομική ασφάλεια είναι ξεκάθαρα η πιο σημαντική πτυχή για μια επιχείρηση – και δεν αφορά μόνο το ξεκίνημά της, αλλά την ακολουθεί σε όλα τα χρόνια λειτουργίας της. Υπολόγισε με όση περισσότερη ακρίβεια μπορείς πόσα χρήματα θα χρειαστείς για να ξεκινήσεις, για χώρο, εξοπλισμό, εμπόρευμα, υπηρεσίες, κ.α. Ένας business σύμβουλος μπορεί να σε βοηθήσει σε αυτό, δίνοντάς σου χρήσιμες συμβουλές και καθοδήγηση για το πώς θα κάνεις σωστά τους υπολογισμούς σου. Μόλις έχεις αυτό το νούμερο, τριπλασίασε το. Τα απρόοπτα είναι μέρος της καθημερινότητας μιας επιχείρησης, οπότε όσο καλύτερη προετοιμασία έχεις κάνει, τόσο καλύτερα θα μπορέσεις να διαχειριστείς την όποια αναπάντεχη κατάσταση.

Κάνε τις σωστές ερωτήσεις

Αξιολόγησε την επιχειρηματική σου ιδέα και σκέψου τι λύση προσφέρει για τους δυνητικούς σου πελάτες. Κάνε έρευνα για να κατανοήσεις τον κλάδο στον οποίο θέλεις να μπεις και τις ανάγκες των καταναλωτών. Είναι επίσης σημαντικό να δεις τον ανταγωνισμό και να αξιολογήσεις τα πιθανά εμπόδια που μπορεί να αντιμετωπίσεις.

Επένδυσε στις σωστές συνεργασίες

Ακόμα κι αν η επιχείρησή σου είναι ατομική, η ομαδικότητα πάντα κερδίζει! Είτε έχεις εργαζόμενους είτε εργάζεσαι μόνος, θα χρειαστεί να επενδύσεις σε συνεργασίες και να αναζητήσεις υπηρεσίες. Έτσι θα μπορέσεις να αξιοποιήσεις τον χρόνο σου και να λάβεις τις καλύτερες υπηρεσίες για τη λειτουργία της επιχείρησής σου (marketing, website, φορολογικές/λογιστικές υπηρεσίες, κ.α.). Όσο καλύτεροι οι συνεργάτες σου, τόσο καλύτερη θα γίνεται η επιχείρησή σου.

Εξέλιξε τις δεξιότητες σου ως νέος Επιχειρηματίας

Η επιχειρηματικότητα είναι ένα συνεχές ταξίδι αυτοβελτίωσης. Το να γίνεσαι καλύτερος και να αναπτύσσεις τις δεξιότητές σου ενισχύει την εμπειρία σου και κάνει πιο δυνατή την επιχείρησή σου. Μπορείς να παρακολουθήσεις μαθήματα και σεμινάρια entrepreneurship, είτε δια ζώσης είτε online. Μπορείς επίσης να έρθεις σε επαφή με άλλους επιτυχημένους επιχειρηματίες για να λάβεις συμβουλές σε μορφή mentoring αλλά και να διευρύνεις το δίκτυο επαφών σου σε εκδηλώσεις και συνέδρια σχετικά με τον κλάδο σου.

Επένδυσε στην ασφάλιση

Η διαχείριση του ρίσκου είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία στη δουλειά του επιχειρηματία. Είναι σημαντικό να προστατέψεις όσα έχουν σημασία για την επιχείρηση: να διαφυλάξεις τις εγκαταστάσεις από κλοπές, φυσικές καταστροφές και άλλους κινδύνους, να επενδύσεις στους ανθρώπους, προσφέροντάς τους εξασφάλιση για το μέλλον, αλλά και να προστατέψεις την επιχείρηση από κινδύνους που μπορεί να έρθουν από απρόβλεπτες κατευθύνσεις όπως είναι οι διαδικτυακές απειλές.

Γιατί η Επιχείρησή σας Χρειάζεται Επαγγελματική Διαχείριση Social Media;

Στο σημερινό ψηφιακό κόσμο, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να έχετε μια ισχυρή παρουσία στα Social Media. Όμως, δεν αρκεί να δημιουργήσετε λογαριασμούς στα γνωστά κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook, το Instagram και το Tik-Tok. Για να αποδώσουν, χρειάζεται η κατάλληλη διαχείριση των λογαριασμών σας. Αυτή η δουλειά απαιτεί χρόνο, τον οποίο οι περισσότεροι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων απλά δεν έχουν. Σε αυτό το σημείο έρχεται η επαγγελματική διαχείριση Social Media για να σας λύσει τα χέρια. 

Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά από τα οφέλη που προσφέρει η ανάθεση των κοινωνικών δικτύων σε μία επαγγελματική ομάδα.

Προβληθείτε σωστά

Όταν προσλαμβάνετε ειδικούς για τη διαχείριση social media, τότε εξασφαλίζετε σε μεγάλο βαθμό τη σωστή προβολή σας στα κοινωνικά δίκτυα. Οι επαγγελματίες γνωρίζουν τις κινήσεις που πρέπει να κάνουν: Θα δημιουργήσουν περιεχόμενο υψηλής ποιότητας, το κατάλληλο για κάθε κανάλι, θα βάλουν τα σωστά hashtags και λεκτικά και όλα αυτά στο σωστό χρόνο. Με τη βέλτιστη προβολή στα Social Media, η επιχείρησή σας θα γίνει γνωστή σε περισσότερους ανθρώπους, οι οποίοι μπορούν να μετατραπούν σε πελάτες.

Γλιτώστε χρόνο

Γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα, ότι μία επιχείρηση για να λειτουργήσει εύρυθμα, απαιτεί χρόνο. Το ίδιο όμως απαιτεί και η σωστή διαχείριση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Οι εξειδικευμένοι social media managers αναλαμβάνουν τα πάντα για εσάς, έτσι ώστε να έχετε χρόνο να επικεντρωθείτε σε αυτό που ξέρετε να κάνετε καλύτερα από τον καθένα: Nα διαχειριστείτε την επιχείρηση σας.

Την ίδια ώρα, οι επαγγελματίες digital marketers θα παρακολουθούν καθημερινά τους λογαριασμούς σας στα Social και θα ελέγχουν την απόδοση τους ώστε να είστε πάντα ενημερωμένοι και να έχετε φρέσκο περιεχόμενο που ζητούν οι επισκέπτες.  

Αποκτήστε υψηλή αναγνωρισιμότητα

Για να αποκτήσει η επωνυμία της επιχείρησής σας αναγνωρισιμότητα (το λεγόμενο brand awareness), χρειάζεται συνέπεια και προσπάθεια. Δεν πρόκειται να συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη- αν μη τι άλλο, η διαδικασία του branding στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας μαραθώνιος που θέλει χρόνο προκειμένου να φέρετε το κοινό – στόχο.

Σε κάθε επιχείρηση όμως υπάρχουν και απρόβλεπτοι παράγοντες που μπορεί να σας αναγκάσουν να ασχοληθείτε με κάτι άλλο με αποτέλεσμα να μην είστε συνεπείς και το κοινό σας να αρχίσει να επισκέπτεται όλο και λιγότερο τους λογαριασμούς σας στα Social Media.

Αποκτήστε μοναδική ταυτότητα

Δεν αρκεί ένα επαγγελματικό περιεχόμενο για να ξεχωρίσει η επιχείρησή σας στα Social Media. Χρειάζεται και μοναδική ταυτότητα. Σε αυτό το σημείο η επαγγελματική διαχείριση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμη. Ένας επαγγελματίας διαχειριστής μπορεί να σας βοηθήσει να δημιουργήσετε έναν μοναδικό τόνο φωνής για την επιχείρησή σας που να αντικατοπτρίζει τις αξίες και την προσωπικότητα της εταιρείας σας.

Επιπλέον, μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτύξετε μια στρατηγική περιεχομένου που στοχεύει στο ιδανικό κοινό σας και οδηγεί σε αποτελέσματα. 

Χτίστε ουσιαστική σχέση με το κοινό

Μέσω της επαγγελματικής διαχείρισης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να χτίσετε μια ουσιαστική σχέση με το κοινό σας. Δημιουργώντας και κοινοποιώντας περιεχόμενο που είναι σχετικό με αυτό, μπορείτε να συνδεθείτε μαζί του σε βαθύτερο επίπεδο και να οικοδομήσετε εμπιστοσύνη.

Επιπλέον, επικοινωνώντας τακτικά με το κοινό – στόχο, μπορείτε να δημιουργήσετε μια κοινότητα πιστών πελατών (ambassadors) που είναι πιο πιθανό να συστήσουν την επιχείρησή σας σε άλλους, νέους πελάτες.

Η επαγγελματική διαχείριση social media χρειάζεται… Qbrains

Εν ολίγοις, η επαγγελματική διαχείριση Social Media μπορεί να αποτελέσει ανεκτίμητο εργαλείο για κάθε επιχείρηση. Αν ψάχνετε για μια εταιρεία διαχείρισης κοινωνικών μέσων με εμπειρία και τεχνογνωσία που θα βοηθήσει την επιχείρησή σας να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητές της, η QBrains είναι στη διάθεσή σας.

Τι είναι η Διαμεσολάβηση και γιατί να την επιλέξω;

Τι είναι η διαμεσολάβηση;

Η διαμεσολάβηση είναι μια μέθοδος εξωδικαστικής επίλυσης ιδιωτικών διαφορών, στην οποία τα μέρη, με τη βοήθεια και συνδρομή του διαμεσολαβητή, δηλαδή, ενός τρίτου, ανεξάρτητου και ουδέτερου ως προς τα μέρη προσώπου, επιχειρούν να καταλήξουν μέσω της διαπραγμάτευσης μεταξύ τους, σε μία βιώσιμη και αμοιβαία ικανοποιητική διευθέτηση της διαφοράς τους.

Γιατί να την επιλέξω;

Η διαμεσολάβηση έχει πολλά και σημαντικά πλεονεκτήματα, με κυριότερα την ταχύτητα επίλυσης της διαφοράς, την εξοικονόμηση κόστους και το απόρρητο της διαδικασίας

α) ταχεία επίλυση της διαφοράς

Η διαδικασία της διαμεσολάβησης δίνει την δυνατότητα ταχείας επίλυσης της διαφοράς εντός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, πολύ μικρότερου από αυτού που απαιτείται για την εκδίκαση μιας υπόθεσης στο δικαστήριο.

β) εξοικονόμηση κόστους

Η διαδικασία της διαμεσολάβησης είναι πιο συμφέρουσα οικονομικά από ένα μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα που μπορεί να αποβεί πολυδάπανος, καθώς το κόστος αυτής είναι ελεγχόμενο, γιατί συμφωνείται εκ των προτέρων με το διαμεσολαβητή και βαρύνει και τις δύο εμπλεκόμενες πλευρές κατ’ ισομοιρία.

γ) απόρρητο της διαδικασίας

Η διαδικασία της διαμεσολάβησης διεξάγεται σε ένα πλαίσιο εμπιστευτικότητας, που δεν επιτρέπει  να δημοσιοποιούνται ευαίσθητες πληροφορίες, οι οποίες αφορούν τα μέρη και τη διαφορά που τους απασχολεί. Πριν την έναρξη της διαδικασίας όλοι οι συμμετέχοντες δεσμεύονται εγγράφως να τηρήσουν το απόρρητο της διαδικασίας.  Περαιτέρω, ο διαμεσολαβητής μπορεί να επικοινωνεί και να συναντάται με καθένα από τα μέρη ξεχωριστά και τις πληροφορίες που αντλεί, κατά τις επαφές αυτές με το ένα μέρος δεν επιτρέπεται να τις γνωστοποιεί στο άλλο μέρος χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του. Δημιουργείται με τον τρόπο αυτό ένα περιβάλλον ευνοϊκό για την επίλυση της διαφοράς, που διαφυλάσσει τα μέρη από αρνητική δημοσιότητα και παράλληλα τα διευκολύνει να διατηρήσουν καλό κλίμα μεταξύ τους.

Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών

Οι εξωδικαστικοί διακανονισμοί αποτελούν πολύπλοκη διαδικασία που απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία. Στην εταιρεία μας, δεσμευόμαστε να παρέχουμε αποτελεσματικές λύσεις για τους πελάτες μας, βασιζόμενοι στην εξειδίκευση μας.

Το εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών αποτελεί μοναδική ευκαιρεία εξυγίνασης φυσικών και νομικών προσώπων.

Επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα για να συζητήσουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να υποστηρίξουμε την επιχείρησή σας στους εξωδικαστικούς διακανονισμούς οφειλών και να σας προσφέρουμε εξατομικευμένες λύσεις.

How to Optimize Your SEO Market

Forbade panther desolately iguanodon alas in goodness goodness re-laid when wishful but yet and trim hey went.

Read More
Profitable business makes your profit

Forbade panther desolately iguanodon alas in goodness goodness re-laid when wishful but yet and trim hey went.

Read More